Direktlänk till inlägg 29 mars 2008

Tropicana no more

Av Linda - 29 mars 2008 08:31

Tropicanasockorna är upprivna. Det känns skönt. Hela tiden jag stickade dom kändes det som ett slöseri med tid och ett för fint garn. Mönstret är förpassat till pappersinsamlingen och mitt fina regnbågsgarn får vila tills jag hittar ett mönster som passar det bättre. Nu ser jag fram emot att börja på april sockorna, det mönstret har jag tittat ut innan och velat sticka. Det står att man ska använda en hjälp/flät-sticka. Undrar om man måste använda en speciell sådan eller om man kan ta hjälp av vilken sticka som helst?

 
 
Annelie

Annelie

30 mars 2008 15:41

Du gjorde likadant med dina Tropicana som jag gjort. Ibland får man bara inse fakta och ge sig.

När du stickar flätor kan du egentligen ha vilken strumpsticka som helst som flätsticka. Du kan t o m ha en grov stoppnål. Det som är bra med flätstickor är att de har en liten böj mittpå som gör att stickan inte så lätt glider ur maskorna.

Men istället för att använda flätsticka kan du lära dig sticka flätor utan. Har själv inte gjort det ännu men har sparat några länkar för framtiden. Läs mer här:

http://www.grumperina.com/cables.htm

eller

http://www.knitty.com/ISSUEwinter07/FEATwin07TT.html

På Knittys sida får du scrolla neråt för sidan börjar med instruktioner för stickning MED flätsticka. Sen finns det säkert fler sidor att hitta också.

I vilket fall som helst, lycka till!


http://konststycket.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 5 november 2008 17:57

Är gräset grönare på andra sidan? Jag har flyttat min blogg hit. ...

Av Linda - 4 november 2008 19:02

Idag kom novembers fibrer från Spinspiration. Östersjön! Härliga gröna färger. Oj oj vad skoj! Ska bara spinna färdigt Röda Havet först, har spunnit ungefär hälften. Det går inte så fort, men det är roligt! ...

Av Linda - 3 november 2008 15:00

Det blev till slut så att jag igår: repade upp festivalsjalen, tänkte att det här med spetsstickade sjalar nog inte är för mig. Och så började jag på en annan spetsstickad sjal... :-) Konsekvent Va??!! Sen började jag oxå lite på ett hemligt projekt....

Av Linda - 2 november 2008 13:22

Är det bara jag som känner så här efter man är färdig med ett sticke? Det känns tomt och oroligt, ingen ro att sticka på nåt annat. Surfar runt efter mönster att börja på men inget känns bra. Kan man kalla det Post FO Syndrome? Nästan som en liten...

Av Linda - 1 november 2008 16:43

Estes Vest är klar! Mönstret kommer från Inteweave Knits och garnet är Malabrigo Merino. Jag bara älskar denna väst! Så mjuk o gosig och varm o fin. Och alldelles lagom oxå....

Ovido - Quiz & Flashcards